Πώς να κάνω ποδήλατο τον χειμώνα;

Και γιατί το κάνουμε αυτό; Επειδή, το να κάνεις ποδήλατο έχουμε ήδη συμφωνήσει πως είναι καταπληκτικό για την τσέπη, εξαιρετικό για την υγεία, θαυμάσιο για τον πλανήτη και απίστευτα πιο διασκεδαστικό απ’ το να είσαι κολλημένος στην κίνηση με το αυτοκίνητο ή στριμωγμένος σε ένα λεωφορείο. Και φυσικά πολύ πιο γρήγορο από το να περπατάς…

Τι γίνεται όμως τον χειμώνα όταν, λίγο πριν βγεις απ’ το σπίτι και καθώς ετοιμάζεσαι να πας στη δουλειά σου το τελευταίο πράγμα που θέλεις είναι ν’ ανέβεις στο ποδήλατο…
Τι κάνεις τότε;
Πώς μπορείς να το ξεπεράσεις;

Ας τα πάρουμε με τη σειρά!

Πρώτον: Το κρύο το οποίο, σε συνδυασμό με την υγρασία, μπορεί να κάνει τα χέρια και τα πόδια σου να παγώνουν σε συνδυασμό με τον αέρα που σε φυσάει καθώς ποδηλατείς – αυτό που ονομάζουμε ως wind chill. Επίσης, η βροχή αποτελεί έναν ανασταλτικό παράγοντα για να κάνουμε οτιδήποτε, πόσο μάλλον ποδήλατο!

Δεύτερον: Νυχτώνει νωρίς, άρα έχει περισσότερες ώρες σκοτάδι που σημαίνει πως χρειάζεσαι πάντα φώτα για να σε βλέπουν και να τους βλέπεις.

Τρίτον: Οι δρόμοι μπορεί να είναι πιο γλιστεροί άρα – θα το ξαναπούμε – καλό είναι τα ελαστικά να είναι καινούργια, καλής ποιότητας και σωστά φουσκωμένα

Αυτά τα τρία είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια – ο καιρός, το σκοτάδι, η ασφάλεια λόγω καιρικών συνθηκών.

Ας ξεκινήσουμε από το πρώτο πρόβλημα το κρύο, άρα πάμε να δούμε τα ρούχα.

Στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει να κυκλοφορούμε μόνο όταν έχει λιακάδα και θερμοκρασία από 18 έως 25 βαθμούς, άρα, τι γίνεται όταν ψιχαλίζει ή – ακόμα χειρότερα βρέχει!

Είναι δυνατόν να χρησιμοποιήσουμε ποδήλατο; Ναι, αρκεί να μην κρυώνουμε και να μην βρεχόμαστε!
Εδώ, χωρίς να θέλω να στεναχωρήσω όσους πουλάνε ειδικό εξοπλισμό δεν χρειάζεσαι τίποτα ιδιαίτερο και ειδικό για να κινηθείς με ποδήλατο στην πόλη! Και επιμένω σε αυτό γιατί τακτικά γνωστοί και φίλοι με ρωτάνε «τι ρούχα να φοράω όταν κάνω ποδήλατο τον χειμώνα». Και η απάντησή είναι ό,τι θα φορούσες αν πήγαινες στη δουλειά με τα πόδια!

Όλοι έχουμε ένα ζεστό μπουφάν ανθεκτικό στο νερό, για να μην βρεχόμαστε και κρυώνουμε και, υποθέτω, όλοι έχουμε ένα ζευγάρι γάντια. Αυτά είναι όλα όσα χρειάζεστε για να μετακινείστε στην πόλη με ποδήλατο τον χειμώνα.

Το μόνο που μπορεί να σας φανεί χρήσιμο αν έχετε αποφασίσει να βγείτε με βροχή, είναι ένα αδιάβροχο παντελόνι, για να το φοράτε πάνω από το παντελόνι ή το φόρεμά σας. Γιατί την βροχή πολλοί αγάπησαν, το βρεγμένο παντελόνι κανείς – Αυτό είναι βγαλμένο απ’ τη ζωή, σε αντίθεση με το βρεγμένο παντελόνι που θα κολλάει επάνω σας και δεν θα βγαίνει με τίποτα!

Το ίδιο ισχύει προφανώς για τα παπούτσια. Αν πρόκειται να βγείτε με βροχή χρειάζεστε αδιάβροχα παπούτσια. Αλλιώς τα πόδια σας θα είναι βρεγμένα όλη μέρα κι εσείς εξαιρετικά κακόκεφοι στο γραφείο…

Ένα άλλο μαγικό αξεσουάρ για τον χειμώνα – για το ίδιο το ποδήλατο αυτή τη φορά – είναι οι λασπωτήρες ή φτερά ή όπως σας αρέσει να τους λέτε. Αναφέρομαι στα καλύμματα των τροχών, μπορεί να είναι πλαστικά ή μεταλλικά και ουσιαστικά θα διατηρήσουν τα ρούχα σας πιο καθαρά και στεγνά.
Μπορούν να τοποθετηθούν σχεδόν σε οποιοδήποτε ποδήλατο και, τελικά το αν το ποδήλατό σας έχει ή δέχεται λασπωτήρες είναι ένα καλό τεστ για το αν είναι κατάλληλο για μετακίνηση ή όχι.

Προσοχή: εδώ μιλάμε για μετακίνηση, δηλαδή για αποστάσεις έως 10 χλμ. περίπου. Για εσάς που θέλετε ρουχισμό για άσκηση, ταξίδι ή προπόνηση – ισχύουν διαφορετικές καταστάσεις. Και για να μην αφήνουμε κενά – η λύση είναι απλή:

Χρειάζεστε οπωσδήποτε ποδηλατικά ή τεχνικά ρούχα, τα οποία θα επιλέξετε ως εξής:
Ένα base layer (κάτι σαν το φανελάκι του παππού αλλά στο πιο τεχνικό του)
Μια ποδηλατική μπλούζα μακρυμάνικη ή κοντομάνικη με μανίκια
Ένα αντιανεμικό γιλέκο.
Ένα μακρύ κολάν ή κοντό με μπατζάκια.

Αν κάνει πολύ κρύο, χρειάζεστε ένα ποδηλατικό μπουφάν.
Αν κάνει λίγο κρύο, χρειάζεστε ένα μακρυμάνικο αντιανεμικό – που θα σας φανεί χρήσιμο και όταν βρέχει.

Επιπλέον καλύμματα για τα πετάλια για την βροχή, φυσικά μακριά γάντια και κάτι για το λαιμό και το κεφάλι στο πολύ κρύο.

Δηλαδή πρακτικά η γκαρνταρόμπα σας θα πρέπει να αποτελείται από 4 συν 2 κομμάτια συν τα αξεσουάρ.

Επιστροφή στην ποδηλασία πόλης και πως αντιμετωπίζουμε το δεύτερο πρόβλημά.

Ο ΚΟΚ είναι σαφής: κάθε ποδήλατο πρέπει να είναι εφοδιασμένο με ένα λευκό φως εμπρός κι ένα κόκκινο πίσω, εκτός αν είναι αγωνιστικό ή αν δεν κινείται την νύχτα. Όταν λέει αγωνιστικό εννοεί ότι συμμετέχει σε αγώνες εκείνη τη στιγμή και όχι ότι είναι κούρσα ή αγωνιστικό ΜΤΒ.
Επίσης καθορίζει πως τα ποδήλατα που κυκλοφορούν στο δρόμο πρέπει να έχουν από έναν ανακλαστήρα σε κάθε πλευρά και ανακλαστήρες στα πετάλια.
Γι’ αυτό και για την πόλη, είναι περισσότερο κατάλληλα τα ποδήλατα πόλης και όχι μια carbon κούρσα εφτά κιλών που προφανώς δεν έχει ανακλαστήρες…
Για την μη τήρηση όλων των παραπάνω, προφανώς, υπάρχει πρόστιμο!

Για αυτό και, εκτός από το ότι είναι παράνομο – που είναι και το πιο σημαντικό – δεν έχει καμία λογική να μην επενδύσετε σε ένα ποιοτικό σετ φωτάκια.
Το αν θα πάρετε με μπαταρία ή με USB εξαρτάται από το τι σας εξυπηρετεί. Στην φόρτιση με USB δεν πετάς μπαταρίες και μπορείς και να το φορτίσεις από κάποιο power bank αν μείνεις. Από την άλλη και η μπαταρία είναι πρακτική γιατί σταματάς σε ένα περίπτερο και αγοράζεις. Αποφασίστε εσείς τι σας ταιριάζει. Τα περισσότερα φώτα πλέον είναι με φόρτιση USB πάντως εκτός από τα πολύ ισχυρά.

Σε σχέση με την ποιότητα, πάρτε κάτι καλό γύρω στα 500 lumen φωτεινότητα για εμπρός. Αν έχετε δυνατό φως, προσοχή στο πώς θα το τοποθετήσετε γιατί ένα φωτιστικό ποδηλάτου με 500 ή 800 lumen μπορεί άνετα να στραβώσει ένα άλλο ποδήλατο, έναν πεζό ή ένα αυτοκίνητο. Άρα, ρυθμίστε το προσεχτικά να κοιτάει το οδόστρωμα και όχι τα μάτια του απέναντι!
Επίσης, για το πίσω, φροντίστε να μην το κρύβει η σέλα ή το τσαντάκι. Να είναι κάπου που να είναι ορατό.

Αν πρόκειται να ταξιδέψετε στο εξωτερικό, υπάρχουν χώρες που απαγορεύουν το φωτάκι που αναβοσβήνει. Τσεκάρετε πριν ταξιδέψετε.
Σε κάθε περίπτωση, αν δεν ξέρετε τι να κάνετε, το σταθερά αναμμένο είναι η πιο σίγουρη επιλογή.

Τρίτο πρόβλημα: οι γλιστεροί δρόμοι.

Η Ελλάδα δεν φημίζεται για το άψογο οδόστρωμα και όταν είσαι με ποδήλατο κάθε κακοτεχνία μπορεί να αποδειχτεί επικίνδυνη, ειδικά τον χειμώνα.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε εδώ και αφορά την πρόληψη, είναι να έχετε ένα ποιοτικό ζευγάρι ελαστικών.

Ειδικά όσοι έχετε σχετικά οικονομικά ποδήλατα, τα οποία συνήθως φορούν ελαστικά που το κόστος τους δεν ξεπερνά τα 5 με 10 ευρώ το πολύ, δεν φαντάζεστε πόσο καλύτερο κράτημα θα έχετε με ένα ελαστικό κατηγορίας τιμής 20 με 30 ευρώ. Και η επένδυση δεν είναι τίποτα σχετικά με την βελτίωση της κύλισης και του κρατήματος.

Εκτός από την ποιότητα των ελαστικών και την κατάσταση, μεγάλη σημασία έχει και η πίεση. Πρέπει να είναι μέσα στα όρια που προτείνει ο κατασκευαστής και λίγο πιο κάτω από την μέγιστη, ειδικά σε γλιστερό οδόστρωμα. Άρα, προσοχή στο φούσκωμα των ελαστικών και πάντα με τρόμπα δαπέδου με μανόμετρο αφού διαφορετικά δεν ξέρεις πόσο αέρα βάζεις ή ήδη έχεις!

Σε επίπεδο οδήγησης, να φροντίζετε να προλαβαίνετε τις κακοτοπιές. Δηλαδή να είστε ακόμα πιο προσεχτικοί ώστε να μην χρειαστεί να φρενάρετε απότομα και να κρατάτε αποστάσεις.

Και τέλος, Συντήρηση ποδηλάτου! Εξαιρετικά σημαντική όλο τον χρόνο, απαραίτητη τον χειμώνα!

Εδώ να θυμάστε πως Το ποδηλατάδικο είναι ο καλύτερός σας φίλος! Πιστέψτε το και να το τηρείτε με ευλάβεια.
Τώρα, αν για κάποιο λόγο δεν έχετε βρει ακόμα ένα ποδηλατάδικο που να χαίρεστε κάθε φορά που το επισκέπτεστε, ψάξτε περισσότερο. Σας διαβεβαιώνω πως υπάρχει!
Το ποδήλατό σας πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, τα φρένα σωστά ρυθμισμένα, το ίδιο και οι ταχύτητες. Τα ελαστικά σε καλή κατάσταση και σωστά φουσκωμένα. Η σέλα σε σωστό ύψος – ούτε πολύ ψηλά ούτε πολύ χαμηλά.
Τουλάχιστον κάθε έξι μήνες να επισκέπτεστε το ποδηλατάδικο και να τσεκάρετε το ποδήλατό σας – το κόστος είναι αμελητέο σε σχέση με ένα σέρβις αυτοκινήτου για παράδειγμα και σκεφτείτε πόσο πιο σπάνια θα πηγαίνετε το αυτοκίνητό σας για σέρβις χρησιμοποιώντας περισσότερο το ποδήλατο σας!
Δηλαδή πάλι οικονομία θα κάνετε, θα γλυτώσετε χρήματα και θα μπορείτε με αυτά να αγοράσετε κι άλλο ένα ποδήλατο. Και να κάνετε κι άλλη οικονομία!

Ανακεφαλαιώνοντας, αν βλέπετε και σας βλέπουν, αν δεν κρυώνετε και δεν γίνεστε μούσκεμα και αν δεν γλιστράτε, δεν έχετε κανένα λόγο να μην απολαμβάνετε το ποδήλατό σας ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, όλες τις εποχές του χρόνου!