Συχνά αναρωτιέται κάποιος τι ποδήλατο να επιλέξει για να το βάλει περισσότερο στη ζωή του. Μπορεί κάπου να έχει ένα παροπλισμένο και να θέλει να του δώσει ξανά ζωή, κάποιος να του δάνεισε ένα παλιό ή να είναι έτοιμος/-η να αγοράσει.
Αλλά δεν ξέρει ούτε πόσα χρήματα, ούτε ποιον τύπο, ούτε γιατί τελικά να καταλήξει στη συγκεκριμένη επιλογή. Και, μεταξύ μας, μπορεί να κάνει ποδήλατο; Είναι το ποδήλατο η κατάλληλη επιλογή για εκείνον ή για εκείνη;
Σε αυτό το άρθρο δεν θα μιλήσουμε για το «τι ποδήλατο να επιλέξω» αλλά γιατί αυτό που θα επιλέξω για πρώτο μου ποδήλατο, θα μπορούσε ή, ακόμα καλύτερα θα έπρεπε να είναι ηλεκτρικό!
Ας ξεκινήσουμε με τα είδη των ποδηλάτων – είτε είναι με ηλεκτρική υποβοήθηση ή συμβατικά. Η βιομηχανία ποδηλάτου έχει δημιουργήσει ορισμένες βασικές κατηγορίες, που προέκυψαν ακριβώς από την ανάγκη των χρηστών. Και πιστέψτε μας, έχουν λογική, δεν ονόμασε κάποιος ένα ποδήλατο “mountain bike” δηλαδή βουνού για να σας μπερδέψει και μόνο εσείς να έχετε καταλάβει τι τρομερό παιχνίδι παίζεται εις βάρος σας και ότι αυτό πρέπει να αποκτήσετε για να πηγαίνετε στο γραφείο. Όχι, το ονόμασαν ποδήλατο βουνού επειδή είναι για το βουνό. Για το χώμα!
Άρα, η επιλογή σας θα έπρεπε να είναι εξαιρετικά απλή, παρά τις υποκατηγορίες που μας μπερδεύουν καμιά φορά.
Οι επιλογές λοιπόν είναι:
Μοuntain Bike: μόνο όταν θέλω να κινούμαι κυρίως στο χώμα και να ανακαλύπτω μονοπάτια και δασικούς δρόμους. Να ακούω τα πουλάκια και να χαίρομαι την φύση. Και να κινούμαι στο χώμα!
Δρόμου ή κούρσα: μόνο όταν θέλω να κινούμαι αυστηρά στην άσφαλτο, να καλύπτω μεγάλες αποστάσεις με προπονητικό χαρακτήρα και σχετικά γρήγορα.
Gravel: όταν θέλω να κινούμαι τόσο στην άσφαλτο όσο και στο χώμα αλλά με ενδιαφέρει και η ταχύτητα και η προπόνηση και το ταξίδι. Κατάλληλα ακόμα και για πόλη για τους λίγο πιο έμπειρους και συνηθισμένους στην πιο σκυφτή θέση οδήγησης. Ένα αληθινά ευέλικτο και λίγο πιο «ψαγμένο» είδος ποδηλάτου. Αφήστε το για το δεύτερο ποδήλατό σας!
Πόλης: όταν θέλω να κινούμαι στην πόλη. Εδώ, αν υπάρχει πρόβλημα χώρου ή αν θέλω να μην με απασχολεί καθόλου το θέμα στάθμευσης, επιλέγω διπλωτό. Και ξενοιάζω.
Τώρα, η πόλη ή η απλή μετακίνηση με λίγο από βόλτα και εκδρομή είναι και η πιο δύσκολη κατηγορία να επιλέξει κάποιος γιατί στις πρώτες – βουνό ή κούρσα – θεωρητικά ξέρει περίπου τι θα επιλέξει και είναι πιο έμπειρος στην χρήση του ποδηλάτου. Άρα, εγώ θα του πω, θα πάρει ό,τι θέλει.
Στα πόλης όμως υπάρχουν παρανοήσεις και παραφιλολογία… Υπάρχει λοιπόν το απλό ποδήλατο πόλης, με απολύτως όρθια θέση οδήγησης (το πιο ξεκούραστο) λίγες ταχύτητες, φτερά και σχάρα αλλά υπάρχουν και τα τύπου trekking με έμφαση στην πόλη, συνήθως σχετικά φαρδιά και χωρίς τακουνάκια λάστιχα – που είναι λίγο πιο αθλητικά και γρήγορα αλλά πάλι σχετικά άνετα, συνήθως χωρίς φτερά και σχάρα που αυτό προκαλεί πρόβλημα αν θέλετε να κουβαλάτε πράγματα ή όταν κινείστε σε βρεγμένο οδόστρωμα αλλά είναι πιο ελαφριά και πιο γρήγορα.
Υπάρχουν τέλος και τα trekking off road μια κατηγορία ποδηλάτου που προορίζονται τόσο για χώμα όσο και για άσφαλτο. Δεν διακρίνονται για την απόδοσή τους σε κανένα είδος εδάφους – ένα ΜΤΒ θα συνεχίσει να πηγαίνει καλύτερα στο χώμα και ένα πόλης θα είναι πιο άνετο στην άσφαλτο αλλά, παρόλα αυτά, μπορούν να κινηθούν και στις δύο κατηγορίες δρόμων.!
Πάμε τώρα στην ουσία του άρθρου που δεν είναι παρά το γιατί να επιλέξετε ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση για το πρώτο σας ποδήλατο: Μα γιατί είναι πιο εύκολο και πιο διασκεδαστικό να κάνετε ποδήλατο.
Τι εννοώ; Το ποδήλατο είναι άσκηση, είναι χαρά, είναι ευκολία μετακίνησης αλλά ποτέ και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι ταλαιπωρία – εκτός αν είστε από εκείνους που ψάχνουν τρόπους να ταλαιπωρούνται και συχνά εφευρίσκουν και νέους. Για όλους εκείνους, το ποδήλατο ναι, μπορεί να τους ταλαιπωρήσει τρομερά αν το θέλουν! Και να μην θέλουν να ξανανέβουν ποτέ σε αυτό.
Για όλους τους υπόλοιπους, που αναζητούν ένα μέσο χαράς, μετακίνησης αλλά και αναψυχής και τελικά θέλουν να κάνουν μια λογική επιλογή στη ζωή τους – η ηλεκτρική υποβοήθηση θα τους βοηθήσει να βγάλουν μια και καλή τον παράγοντα ταλαιπωρία από την ζωή τους!
Όπως σίγουρα θα ξέρετε για να λειτουργήσει η υποβοήθηση σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο πρέπει να κάνεις πετάλι – αλλιώς είναι σκούτερ και είναι παράνομο να κινείται στον δρόμο χωρίς πινακίδες και άδεια.
Άρα, αφού κουνάς τα πόδια, άσκηση κάνεις. Απλώς η διαδικασία γίνεται λίγο πιο εύκολη που όμως, αφού είσαι φρέσκος στο ποδήλατο, πάλι λίγο δύσκολη θα είναι άρα – την άσκηση την έχεις. Γιατί, αν κάνει μισή ώρα ποδήλατο κάποιος που έχει να κάνει από τα 15 σίγουρα βάζει περισσότερη προσπάθεια από κάποιον που κάνει 2000 χλμ. τον χρόνο.
Άρα, μην σας απασχολεί καθόλου αν θα γυμνάζεστε γιατί, όχι μόνο, ναι, θα γυμνάζεστε αλλά θα γυμνάζεστε και περισσότερο – ακριβώς επειδή δεν θα ταλαιπωρήστε – θα θέλετε να κάνετε ποδήλατο περισσότερο, άρα να κουνάτε τα πόδια για περισσότερη ώρα!
Επίσης, με ένα ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση πας πιο εύκολα λίγο πιο γρήγορα – στα 25 διακόπτεται η υποβοήθηση – άρα έχεις μεγαλύτερη ενεργητική ασφάλεια στην περίπτωση που θέλεις να ξεφύγεις από μια κακοτοπιά.
Τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση έχουν συνήθως λίγο πιο φαρδιά λάστιχα και είναι από κατασκευής πιο στιβαρά άρα και πιο σταθερά για κάποιον που δεν είναι ακόμη εξοικειωμένος στο ποδήλατο.
Επίσης, αν ένας φίλος σας προτείνει να πάτε μια βόλτα που ακόμα δεν είναι για σένα αλλά το κάνει κυρίως για να σου δείξει πως εκείνος δεν κουράζεται αλλά εσένα θα σου βγει η γλώσσα, έχεις σοβαρές πιθανότητες να του βγάλεις εκείνου τη γλώσσα και να τον κάνεις να σκεφτεί καλύτερα τις επιλογές του στη ζωή…
Πιο απλά, πας πιο μακριά πιο εύκολα άρα, τι λέγαμε πριν; γυμνάζεσαι περισσότερο!
Και επειδή ακόμη δεν έχεις συνηθίσει να επιλέγεις τη διαδρομή σου προσεχτικά και ίσως δεν ζεις στο Μεσολόγγι, η διαδρομή σου μπορεί να έχει και μερικές ανηφόρες. Με την υποβοήθηση τις ξεπερνάς χωρίς κανένα προβληματισμό.
Και φτάνεις στον προορισμό με κέφι και χαμογέλο. Και, κυρίως, δεν συνδυάζεις την κάθε σου μετακίνηση ή βόλτα με την αίσθηση πως έκανες έναν τεράστιο άθλο. Άρα θα ξανακάνεις ποδήλατο. Κι αν χρησιμοποιείς και μια εφαρμογή τύπου strava που σου καταγράφει τα χιλιόμετρα θα διαπιστώσεις σε λίγο καιρό ότι, τελικά, τον έκανες τον άθλο γιατί αν βγαίνεις 3 φορές την εβδομάδα για 10 χιλιόμετρα τη φορά έχεις κάνει 120 χιλιόμετρα το μήνα ή περίπου 1.500 χιλιόμετρα τον χρόνο.
Και αν προσθέσουμε εδώ και μερικές λίγο μεγαλύτερες βόλτες, μια εκδρομή ή μερικές ημέρες ποδήλατο παραπάνω – αφού δεν σε κουράζει γιατί να μην το κάνεις – θα ξεπεράσεις τα 2000 χιλιόμετρα τον χρόνο! Και ξαφνικά ναι, από το μηδέν στις 2000 χιλιόμετρα είναι όχι μόνο ένας μικρός άθλος αλλά και περίπου 400 ευρώ σε βενζίνη λιγότερο!
Επίσης, σε ένα ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση είναι πιο εύκολο να κουβαλάς πράγματα γιατί τα κουβαλάει το ποδήλατο για σένα. Άρα, βάζεις μια τσάντα πίσω στην σχάρα και φορτώνεις ό,τι πράγματα θέλεις να έχεις μαζί σου χωρίς να σε απασχολεί το εξτρά βάρος.
Ενώ, για να το πάρουμε συγκριτικά και να δείτε το παράλογο του πράγματος, για τα 2000 αυτά χιλιόμετρα με ένα αυτοκίνητο θα ήθελες τα 400 ευρώ βενζίνης που λέγαμε, συν τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν, την ασφάλεια, το κόστος για στάθμευσης και το σέρβις. Δηλαδή, κάτι παραπάνω από όσο κάνει ένα αξιοπρεπές ηλεκτρικό ποδήλατο μέσα σε ένα χρόνο!
Και δεν έχει μειονεκτήματα το να επιλέξω ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση; Φυσικά, είναι πιο βαρύ και πιο ογκώδες από ένα συμβατικό ποδήλατο και πρέπει να έχεις ή χώρο να το αφήνεις ή μεγάλο ασανσέρ για να το ανεβάζεις στο διαμέρισμά σου.
Αν δεν μπορείς να λύσεις τα δύο παραπάνω, υπάρχει πάντα η λύση του διπλωτού ηλεκτρικού αλλά και πάλι, έχεις ένα ποδήλατο αρκετά πιο βαρύ από το συμβατικό.
Και φυσικά είναι και το θέμα του κόστους αλλά εδώ να είστε βέβαιοι πως η επένδυση θα αξίζει τον κόπο όπως είδαμε και πιο πάνω γιατί θα κάνετε περισσότερα χιλιόμετρα και τελικά την απόσβεση θα την κάνετε σίγουρα από την χρήση!
Αν λοιπόν θέλετε όντως να βάλετε το ποδήλατο στη ζωή σας κάντε την χάρη στον εαυτό σας και αποκτήστε ένα ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση. Και θα αναρωτιέστε γιατί δεν το είχατε κάνει νωρίτερα – η απάντηση είναι απλή επειδή μόλις σας το είπαμε!